24 Kasım 2008 Pazartesi

Vergi




Bu aralar gözüm vergi levhalarına takılıyor gittiğim mekanlarda...

- Lastiği değiştirecekler bakıyorsun 556 YTL Vergiye esas gelir beyanı /sene 2007/mekanda 4 kişi çalışıyor birde patron var , yarım saatlik 4 kış lastiği / balans işlemi 40 YTL.
- Eczaneye girdim gözlerime inanamadım. 94000 YTL /sene 2007/helal olsun gösterdiğin buysa bide yarısını gösterdiyse diye yıllık kazancı hesaplandı hemen , eczacı mı olsaydık diye iç geçirildi :)
- Yemek yedim çıkıyorum , mekanda 8 kişi çalışıyor, vergiye esas kazanç 5600 YTL /sene 2007/ bravo diyorum! ayda 500 ytl bile değil , git lan git kapat şu dükkanı diyesim geliyor... Bir taraftan da eleman siyasetin içinde , al sana şeffaf siyaset :)
- Yaklaşık 100 kişinin çalıştığı bir Kobi de vergi levhasını görüyorum ... 12125 YTL /2007/ kapıay bakıyorum : 1 mercedes S bilmem kaç, birde Range Rover. X abi nerde oturur diye çıkarken güvenlikle laflayım diyorum ; Oturduğu yer boğaza nazır 2 milyon dolar dan az değildir abi bunun diyor güvenlikteki ...

Üstteki gelirler, ülkemizdeki kayıtdışılığın boyutlarını yansıtıyor olsa gerek. Bu tip insanlar araştırıldığında, çoğunun lüks arabası, yazlıklar kışlıklar, bankalarda yüklü hesapları, özel okullara gönderilen çocuklar, statlarda localar vb... farkedilecek.
‘Değirmenin suyu nereden gelmekte?’ diye, neden sorulmuyor ? Kredi kartı harcamalarına bakılsa bile bu ortada olacak. Bir de vergi dairesinde kaydı olmayan, öyleleri var ki aylık harcamaları, dudak uçuklatır. Dokunulmazlığı var bunların. Bunları inceleyip sorgulayacak yasal mevzuat, son derece yetersiz, yok desekte olur!
İlk olarak : Hayat standardı esastır dan başlayarak , gideceksin çökeceksin ; vay efendim müdrüm çay söyleryim akşam akalım birlikte, var mı bir ihtiyacınız ? çocuklar halletsin hemen , taksitlerinizi biz yatıralım bizimkilerde var ne olacaklara kulak asmadannn... güvenlik önlemine ihtiyaç var çokk.... Bununla birlikte niyeti düzgün mükellefleri de korumak gerekiyor. Neyin nasıl yapılacağı belirsiz değil yeter ki arkasında durulsun, planlansın, hayata geçirilmek istensin. Birileri için vergi cenneti olurken , diğerleri için cehennem olmasın...

1 yorum:

Patan dedi ki...

Ben de istatistik olarak katkıda bulunayım. 2005 yılında;
Almanya - 970,383
Fransa - 942,698
İngiltere - 813,767
İtalya - 726,099
İspanya - 402,588
İsveç - 181,206
Türkiye - 117,162 milyon $
vergi toplamış. Hem ekonomik düzeyimiz hem de vergilendirme ve vergi toplama sistemimiz hakkında düşündürücü değil mi?